Pre všetkých: Magna Charta sudcov

Poslané na uverejnenie na CCJE web site 13. januára 2011

Štrasburg ,  17.  novembra  2010                              CCJE (2010)3 finálna verzia

Poradná rada Európskych sudcov

(CCJE)

 

MAGNA CHARTA SUDCOV

(Základné princípy) 

Úvod:

Pri príležitosti 10. výročia, prijala Poradná rada európskych sudcov (CCJE) počas svojho  11. plenárneho zasadnutia (Štrasburg, 17. – 19. Novembra 2010) Magnu Chartu sudcov (Základné princípy), ktorá sumarizuje a kodifikuje závery Stanovísk CCJE, ktoré už boli prijaté. Každé z týchto 12 stanovísk, ktorým venoval pozornosť Výbor ministrov Rady Európy, obsahuje dodatočné úvahy na témy, ktoré sú obsahom tohto dokumentu (pozri www.coe.int/ccje ).

– Finálna verzia môže byť podrobená formálnym úpravám –

MAGNA CHARTA SUDCOV ( Základné princípy)

 

Právny štát a spravodlivosť

1. Súdna moc je jedna z troch mocí každého demokratického štátu. Jej poslaním je garantovať existenciu právneho štátu a prostredníctvom toho zabezpečovať riadne uplatňovanie zákona nestranným, spravodlivým, reálnym a efektívnym spôsobom.

 

Sudcovská nezávislosť

2. Sudcovská nezávislosť a nestrannosť sú základnými predpokladmi pre činnosť súdnej moci.

3. Sudcovská nezávislosť musí vyplývať zo zákona, byť funkčná a finančná. Musí byť garantovaná vo vzťahu k ostatným mociam štátu, tým, ktorí hľadajú spravodlivosť, k ostatným sudcom a spoločnosti vo všeobecnosti, prostredníctvom vnútroštátnych právnych noriem na najvyššej úrovni. Štát a každý sudca sú zodpovední za presadzovanie a ochranu sudcovskej nezávislosti.

4. Sudcovská nezávislosť musí byť garantovaná vo všetkých oblastiach sudcovskej činnosti, najmä pokiaľ ide o výber sudcov, menovanie do funkcie až do dôchodkového veku, kariérny postup, nepreložiteľnosť, vzdelávanie, sudcovskú imunitu, disciplinárne konania, odmeňovanie sudcov a financovanie súdnej moci.

 

Záruky nezávislosti

5. Rozhodnutia týkajúce sa výberu, menovania a kariérneho postupu musia byť založené  na objektívnych kritériách a prijaté orgánmi, ktoré sú zodpovedné za garantovanie nezávislosti.

6. Disciplinárne konania musia prebiehať pred nezávislým orgánom s možnosťou odvolania sa na súd.

7. Na základe konzultácii so súdnou mocou, štát musí zabezpečiť ľudské, materiálne a finančné zdroje potrebné na riadnu činnosť súdneho systému. V záujme obmedzenia akýchkoľvek neoprávnených vplyvov musia sudcovia dostávať primerané finančné ohodnotenie, vrátane adekvátneho dôchodkového zabezpečenia, ktoré musí byť upravené v zákone.

8. Počiatočné vzdelávanie ako aj celoživotné vzdelávanie je právom a povinnosťou  pre sudcov. Toto vzdelávanie sa musí organizovať pod dohľadom súdnej moci. Vzdelávanie je dôležitým prvkom ochrany nezávislosti sudcov ako aj kvality a efektívnosti súdneho systému.

9. Súdna moc sa  musí podieľať na všetkých rozhodnutiach, ktoré majú vplyv na výkon súdnych funkcií (organizácia súdov, procesné predpisy, ďalšia legislatíva).

10.  Pri výkone svojich funkcií zameraných na uplatňovanie spravodlivosti, sudcovia nesmú podliehať žiadnym nariadeniam alebo inštrukciám, alebo akémukoľvek hierarchickému nátlaku a musia byť viazaní len zákonom.

11.  Sudcovia musia zabezpečiť rovnosť zbraní medzi žalobou a obhajobou. Nezávislé postavenie prokurátorov je základnou požiadavkou pre právny štát.

12.  Sudcovia majú právo byť členmi národných a medzinárodných asociácií sudcov, ktoré sú poverené ochraňovať poslanie súdnictva v spoločnosti.

 

 Orgán zodpovedný za garantovanie nezávislosti

13.  Na zabezpečenie nezávislosti sudcov, každý štát musí vytvoriť Súdnu radu alebo akýkoľvek iný špecifický orgán, ktorý bude sám o sebe nezávislý na legislatívnej a výkonnej moci a bude mať široké kompetencie vo všetkých otázkach týkajúcich sa jeho rokovacieho poriadku, ako aj organizácie, fungovania a imidžu súdnych inštitúcií. Rada sa musí skladať buď výlučne zo sudcov, alebo z podstatnej väčšiny sudcov, volených ich kolegami – sudcami. Súdna rada sa musí zodpovedať za svoju činnosť a rozhodnutia.

 

Prístup k spravodlivosti a transparentnosť

14.  Súdna moc musí byť prehľadná a informácie o činnosti súdneho systému musia byť publikované.

15.  Sudcovia musia robiť kroky na zabezpečenie prístupu k  rýchlemu, efektívnemu a vhodnému riešeniu sporov a mali by prispievať k propagácii alternatívnych metód riešenia sporov.

16.  Súdne dokumenty a súdne rozhodnutia musia byť vyhotovené v  prístupnom, jednoduchom a jasnom jazyku. Sudcovia musia vydávať odôvodnené rozhodnutia, vyniesť rozsudky verejne v primeranom čase, na základe spravodlivého a verejného pojednávania. Sudcovia musia využívať vhodné metódy riadenia prípadu.

17.  Vynútiteľnosť súdnych rozhodnutí je základným  prvkom práva na spravodlivý proces a zároveň garantuje efektívnosť súdnictva.

 

Etika a zodpovednosť

18.  Činnosť sudcov  má byť usmerňovaná deontologickými princípmi odlíšenými od disciplinárnych pravidiel. Musia ich navrhnúť samotní sudcovia a musia byť súčasťou ich vzdelávania.  

19.  V každom štáte ústava alebo zákon upravujúci postavenie sudcov musia definovať pochybenia, ktoré môžu viesť k  disciplinárnym sankciám ako aj k disciplinárnemu konaniu.

20.  Sudcovia musia byť trestne zodpovední podľa všeobecného právneho poriadku za činy spáchané mimo ich súdneho úradu. Sudcovia nesmú byť trestne zodpovední za neúmyselné  pochybenia pri výkone svojej funkcie.

21. Náprava pochybení pri rozhodovacej činnosti musí byť zabezpečená vhodným systémom opravných prostriedkov. Nápravu akýchkoľvek iných pochybení pri výkone spravodlivosti je možné žiadať iba od štátu.

22. V súvislosti s výkonom súdnych funkcií nie je vhodné, aby sudca čelil akejkoľvek osobnej zodpovednosti, ani pokiaľ ide o náhradu nákladov štátu, okrem prípadov úmyselnej nedbanlivosti.

 

Medzinárodné súdy

23. Tieto princípy sa musia  aplikovať mutatis mutandis na sudcov všetkých európskych  a medzinárodných súdov.

Komentáre sú uzavreté.

Nasledujte ma
Facebooktwitteryoutubetumblr
  • Napojenie Vrakune na verejný vodovod sa ukazuje ako problém 22/11/2017
    Stovky ľudí v hlavnom meste nemajú prístup k bezpečnej a čistej pitnej vode. Používajú vodu zo studní, ktorá je kontaminovaná toxickými zlúčeninami z podzemnej chemickej skládky. Ide o obyvateľov bratislavskej mestskej časti Vrakuňa. Riešením by bolo pripojenie týchto domácností na verejný vodovod. To sa ale ukazuje ako problém.
  • Lesníci chcú predávať drevo podľa nových pravidiel 22/11/2017
    Štátne lesy začnú obchodovať s drevom podľa nových pravidiel. Mali by priniesť väčšiu stabilitu a transparentnosť. Namiesto doterajších jednoročných budú uzatvárať troj až 5-ročné zmluvy a švrťročné nahradia jednoročnými. Lesníci tak vyhoveli drevospracujúcim firmám, ktoré v minulosti časovo krátke zmluvy a netransparentné predaje kritizovali.
  • Ústavný súd prijal podanie opozície o bratislavskom obchvate 22/11/2017
    Rýchlejšia výstavba bratislavského obchvatu narazila na Ústavný súd. Prijal totiž podanie opozičných poslancov, ktorí schválenú novelu zákona o vyvlastňovaní pozemkov pod budúcimi diaľnicami a rýchlostnými cestami na súde napadli. Toto rozhodnutie však nemá vplyv na už rozbehnutú výstavbu.
  • V priehrade našli vozidlo s manželským párom, obaja boli mŕtvi 22/11/2017
    Z vodnej nádrže v katastri obce Prusy v okrese Bánovce nad Bebravou vytiahli auto, v ktorom sa nachádzali dvaja nebohí ľudia. Okolnosti udalosti vyšetruje polícia, potvrdila trenčianska krajská policajná hovorkyňa Elena Antalová.
  • Dôchodcom z Kvakoviec hrozí, že prídu o svoj stacionár 22/11/2017
    Dôchodcovia z obce Kvakovce sa obávajú, že prídu o denný stacionár, v ktorom trávia väčšinu voľného času. Nezisková organizácia, ktorá zariadenie prevádzkuje totiž stratila nárok na finančný príspevok na poskytovanie sociálnej služby. Ministerstvo práce jej koncom októbra vypovedalo zmluvu. Miestnych seniorov to pobúrilo. Prevádzku stacionára preto dočasne prevzala obec.
  • Proti ruskému článku o invázii ostro protestuje aj naša diplomacia 22/11/2017
    Text na ruskom armádnom webe, ktorý hovorí o tom, že by sme mali byť vďační za inváziu vojsk do ČSSR v roku 1968, po Čechoch ostro odmietla aj slovenská diplomacia. Ruský premiér Ruský premiér Dmitrij Medvedev sa od neho dištancoval, podľa neho neodráža stanovisko ruského vedenia. Článok po kritike z ruského portálu zmizol.
  • Ústavný súd rozhodne o šiestich sťažnostiach na voľby do VÚC 22/11/2017
    Ústavný súd eviduje šesť sťažností na novembrové voľby do Vyšších územných celkov. Sťažnosti sa väčšinou týkajú neústavnosti alebo nezákonnosti volieb do orgánov územnej samosprávy. Ústavný súd musí o sťažnostiach rozhodnúť do 90 dní od ich doručenia.
  • V Žiline začali jazdiť najmodernejšie trolejbusy na svete 22/11/2017
    Žilinský dopravný podnik získal údajne najmodernejšie trolejbusy na svete. Od nových vozidiel čaká výrazné zníženie prevádzkových nákladov. Podstatný problém ale zostáva nevyriešený. Na výmenu zastaraných trolejí chýbajú radnici peniaze.
  • Kiskovi v prieskume dôveruje najviac ľudí a najmenej mu nedôveruje 22/11/2017
    Prieskum dôveryhodnosti politických lídrov, ktorý uskutočnila agentúra AKO, ovládol prezident Andrej Kiska. Podľa výsledkov telefonického dopytovania mu dôverujú až dve tretiny respondentov, naopak, nedôveruje mu len niečo menej ako tretina opýtaných. Druhým najdôveryhodnejším sa stal šéf Mosta-Híd Béla Bugár, na treťom mieste je predseda SaS Richard Sulík.
  • Budeme u lekára platiť 50 eur? Opozícia hovorí o výpalníctve 22/11/2017
    Opoziční poslanci kritizujú nápad časti koalície zaviesť v ambulanciách doplnkové ordinačné hodiny, v rámci ktorých sa môžu pacienti objednávať na čas, ak si za vyšetrenie zaplatia. Maximálna suma má byť 50 eur. Opozícia to považuje za nesociálny, nesystémový a diletantský návrh.