Pre všetkých: Magna Charta sudcov

Poslané na uverejnenie na CCJE web site 13. januára 2011

Štrasburg ,  17.  novembra  2010                              CCJE (2010)3 finálna verzia

Poradná rada Európskych sudcov

(CCJE)

 

MAGNA CHARTA SUDCOV

(Základné princípy) 

Úvod:

Pri príležitosti 10. výročia, prijala Poradná rada európskych sudcov (CCJE) počas svojho  11. plenárneho zasadnutia (Štrasburg, 17. – 19. Novembra 2010) Magnu Chartu sudcov (Základné princípy), ktorá sumarizuje a kodifikuje závery Stanovísk CCJE, ktoré už boli prijaté. Každé z týchto 12 stanovísk, ktorým venoval pozornosť Výbor ministrov Rady Európy, obsahuje dodatočné úvahy na témy, ktoré sú obsahom tohto dokumentu (pozri www.coe.int/ccje ).

– Finálna verzia môže byť podrobená formálnym úpravám –

MAGNA CHARTA SUDCOV ( Základné princípy)

 

Právny štát a spravodlivosť

1. Súdna moc je jedna z troch mocí každého demokratického štátu. Jej poslaním je garantovať existenciu právneho štátu a prostredníctvom toho zabezpečovať riadne uplatňovanie zákona nestranným, spravodlivým, reálnym a efektívnym spôsobom.

 

Sudcovská nezávislosť

2. Sudcovská nezávislosť a nestrannosť sú základnými predpokladmi pre činnosť súdnej moci.

3. Sudcovská nezávislosť musí vyplývať zo zákona, byť funkčná a finančná. Musí byť garantovaná vo vzťahu k ostatným mociam štátu, tým, ktorí hľadajú spravodlivosť, k ostatným sudcom a spoločnosti vo všeobecnosti, prostredníctvom vnútroštátnych právnych noriem na najvyššej úrovni. Štát a každý sudca sú zodpovední za presadzovanie a ochranu sudcovskej nezávislosti.

4. Sudcovská nezávislosť musí byť garantovaná vo všetkých oblastiach sudcovskej činnosti, najmä pokiaľ ide o výber sudcov, menovanie do funkcie až do dôchodkového veku, kariérny postup, nepreložiteľnosť, vzdelávanie, sudcovskú imunitu, disciplinárne konania, odmeňovanie sudcov a financovanie súdnej moci.

 

Záruky nezávislosti

5. Rozhodnutia týkajúce sa výberu, menovania a kariérneho postupu musia byť založené  na objektívnych kritériách a prijaté orgánmi, ktoré sú zodpovedné za garantovanie nezávislosti.

6. Disciplinárne konania musia prebiehať pred nezávislým orgánom s možnosťou odvolania sa na súd.

7. Na základe konzultácii so súdnou mocou, štát musí zabezpečiť ľudské, materiálne a finančné zdroje potrebné na riadnu činnosť súdneho systému. V záujme obmedzenia akýchkoľvek neoprávnených vplyvov musia sudcovia dostávať primerané finančné ohodnotenie, vrátane adekvátneho dôchodkového zabezpečenia, ktoré musí byť upravené v zákone.

8. Počiatočné vzdelávanie ako aj celoživotné vzdelávanie je právom a povinnosťou  pre sudcov. Toto vzdelávanie sa musí organizovať pod dohľadom súdnej moci. Vzdelávanie je dôležitým prvkom ochrany nezávislosti sudcov ako aj kvality a efektívnosti súdneho systému.

9. Súdna moc sa  musí podieľať na všetkých rozhodnutiach, ktoré majú vplyv na výkon súdnych funkcií (organizácia súdov, procesné predpisy, ďalšia legislatíva).

10.  Pri výkone svojich funkcií zameraných na uplatňovanie spravodlivosti, sudcovia nesmú podliehať žiadnym nariadeniam alebo inštrukciám, alebo akémukoľvek hierarchickému nátlaku a musia byť viazaní len zákonom.

11.  Sudcovia musia zabezpečiť rovnosť zbraní medzi žalobou a obhajobou. Nezávislé postavenie prokurátorov je základnou požiadavkou pre právny štát.

12.  Sudcovia majú právo byť členmi národných a medzinárodných asociácií sudcov, ktoré sú poverené ochraňovať poslanie súdnictva v spoločnosti.

 

 Orgán zodpovedný za garantovanie nezávislosti

13.  Na zabezpečenie nezávislosti sudcov, každý štát musí vytvoriť Súdnu radu alebo akýkoľvek iný špecifický orgán, ktorý bude sám o sebe nezávislý na legislatívnej a výkonnej moci a bude mať široké kompetencie vo všetkých otázkach týkajúcich sa jeho rokovacieho poriadku, ako aj organizácie, fungovania a imidžu súdnych inštitúcií. Rada sa musí skladať buď výlučne zo sudcov, alebo z podstatnej väčšiny sudcov, volených ich kolegami – sudcami. Súdna rada sa musí zodpovedať za svoju činnosť a rozhodnutia.

 

Prístup k spravodlivosti a transparentnosť

14.  Súdna moc musí byť prehľadná a informácie o činnosti súdneho systému musia byť publikované.

15.  Sudcovia musia robiť kroky na zabezpečenie prístupu k  rýchlemu, efektívnemu a vhodnému riešeniu sporov a mali by prispievať k propagácii alternatívnych metód riešenia sporov.

16.  Súdne dokumenty a súdne rozhodnutia musia byť vyhotovené v  prístupnom, jednoduchom a jasnom jazyku. Sudcovia musia vydávať odôvodnené rozhodnutia, vyniesť rozsudky verejne v primeranom čase, na základe spravodlivého a verejného pojednávania. Sudcovia musia využívať vhodné metódy riadenia prípadu.

17.  Vynútiteľnosť súdnych rozhodnutí je základným  prvkom práva na spravodlivý proces a zároveň garantuje efektívnosť súdnictva.

 

Etika a zodpovednosť

18.  Činnosť sudcov  má byť usmerňovaná deontologickými princípmi odlíšenými od disciplinárnych pravidiel. Musia ich navrhnúť samotní sudcovia a musia byť súčasťou ich vzdelávania.  

19.  V každom štáte ústava alebo zákon upravujúci postavenie sudcov musia definovať pochybenia, ktoré môžu viesť k  disciplinárnym sankciám ako aj k disciplinárnemu konaniu.

20.  Sudcovia musia byť trestne zodpovední podľa všeobecného právneho poriadku za činy spáchané mimo ich súdneho úradu. Sudcovia nesmú byť trestne zodpovední za neúmyselné  pochybenia pri výkone svojej funkcie.

21. Náprava pochybení pri rozhodovacej činnosti musí byť zabezpečená vhodným systémom opravných prostriedkov. Nápravu akýchkoľvek iných pochybení pri výkone spravodlivosti je možné žiadať iba od štátu.

22. V súvislosti s výkonom súdnych funkcií nie je vhodné, aby sudca čelil akejkoľvek osobnej zodpovednosti, ani pokiaľ ide o náhradu nákladov štátu, okrem prípadov úmyselnej nedbanlivosti.

 

Medzinárodné súdy

23. Tieto princípy sa musia  aplikovať mutatis mutandis na sudcov všetkých európskych  a medzinárodných súdov.

Komentáre sú uzavreté.

Nasledujte ma
Facebooktwitteryoutubetumblr
  • Slovensku sa proti korupcii nedarí, opäť sme skončili na 54. mieste 21/02/2018
    Slovensko v boji proti korupcii tretí rok stagnuje. Vo svetovom rebríčku indexu vnímania korupcie od Transparency International sa v roku 2017 umiestnilo na 54. mieste, rovnako ako rok predtým. Dosiahlo 50 bodov z 100 možných, o jeden menej ako v rokoch 2015-16 a rovnako ako v roku 2014. SR tak patrí k tretine krajín sveta, […]
  • Zimný štadión potrebuje pred majstrovstvami v hokeji milióny 21/02/2018
    Zimný štadión Ondreja Nepelu v Bratislave potrebuje dvojmiliónovú investíciu. Súvisí to s majstrovstvami sveta v ľadovom hokeji, ktoré sa majú uskutočniť v roku 2019. Táto suma sa ale môže ešte zvýšiť.
  • Olympiáda by príliš zaťažila tatranskú prírodu, oponuje Dankovi Sólymos 21/02/2018
    Minister životného prostredia SR László Sólymos si myslí, že myšlienka spoločnej slovensko-poľskej kandidatúry na zorganizovanie zimných olympijských hier vo Vysokých Tatrách je síce pekná, ale jej realizácia by bola náročná. Reagoval tak na vyjadrenie predsedu NR SR Andreja Danka, ktorý označil spoločnú zimnú olympiádu za sen, ktorý netreba prestať snívať.
  • HOSŤ V ŠTÚDIU: Z. Drobová o chrípkovej epidémii 21/02/2018
    V týchto dňoch sa šíria informácie, že sa na Slovensku objavil prípad prasacej chrípky u trojročného dieťaťa. Úrad verejného zdravotníctva ale túto informáciu nepotvrdil. Viac o chrípke a jej vývoji za uplynulé dni nám povedala hovorkyňa Úradu Zuzana Drobová.
  • HOSŤ V ŠTÚDIU: H. Džurná o novej učebnicovej politike 21/02/2018
    Nedostatok učebníc má vyriešiť nová učebnicová politika. Viac nám o tejto téme povedala kolegyňa Hana Džurná.
  • Vymerali tresty v kauze vraždy mafiánskeho bossa Čongiho 21/02/2018
    Súd rozhodol v kauze vraždy jedného z najznámejších slovenských bossov Petra Čongrádyho alias Čongiho, ktorého zastrelili v Petržalke v roku 2004. Vymeral i výnimočný trest.
  • Bývalý šéf nebankovky Drukos sa môže po rokoch dostať na slobodu 21/02/2018
    Bývalý šéf nebankovej spoločnosti Drukos František Mojžiš sa môže dostať na slobodu. O jeho predčasnom prepustení rozhodovať súd v piatok priamo v Ústave na výkon trestu pre odsúdených v Sučanoch.
  • Odchádza manažovať Smer? Stromčekovu abdikáciu nemám, reaguje Érsek 21/02/2018
    Viktor Stromček je stále štátnym tajomníkom ministerstva dopravy. Šéf rezortu Árpád Érsek nemá na stole jeho abdikáciu. Érsek to uviedol po zasadnutí vlády v reakcii na otázky o Stromčekovom odchode z ministerstva.
  • O Kiskovu kauzu pozemku sa zaujíma NAKA, spor je na súde 21/02/2018
    O kauzu pozemku vo Veľkom Slavkove, k vlastníctvu ktorého sa hlási popradský lekár Ján Franc aj prezident Andrej Kiska, sa už zaujíma Národná kriminálna agentúra. Andrej Kiska kúpil ešte v roku 1999 pozemok, ktorý bol predtým Jánovi Francovi odcudzený. Niekoľkokrát veľmi rýchlo zmenil majiteľa a napokon ho ponúkli súčasnému prezidentovi. Spor sa už dostal na […]
  • Historický hrad sa nepodarilo zachrániť, teraz je na predaj 21/02/2018
    Sklabinský hrad pri Martine je na predaj. Obec ho kedysi za symbolickú cenu predala občianskemu združeniu, ktoré sa snažilo o jeho záchranu. Hrad však čoraz viac chátra a tak združenie vidí jedinú možnosť. Nový investor môže pamiatku nie len zachrániť, ale jej dať aj nový život.