Odpovede pre Slovenské národné noviny – 20.8.2015
1. Do systému spravodlivosti na Slovensku príliš často a nielen vyhláseniami – vstupujú politici. Je to správna cesta k dôveryhodnosti výkonu justície?
Prebieha zjavná deštrukcia základov nie právneho štátu, ale štátu ako takého. A o to zrejme ide iniciátorom tejto atakácie súdnej moci. Čo má samozrejme trápi najviac. Pán Kiska prezident Slovenskej republiky útočí na Najvyšší súd Slovenskej republiky, čiže Slovenská republika útočí na Slovenskú republiku. Môže si pán Kiska hovoriť, že je hlava štátu. To isté platí aj pre pána Kaliňáka. V tejto situácii nemôžeme hovoriť o dôveryhodnosti justície, ale o primitívnom podriaďovaní súdnej moci politikom.
2. Postoje k Vašej osobe vnímate ako pomstu za vaše politické obdobie vo funkcii ministra, alebo ako snahu o eliminovanie Vašej moci ako sudcu Najvyššieho súdu? Prípadne – je aj iný pohľad?
Nie. Vo vláde som nemal konflikty ani s jedným ministrom. Žiaľ ide o systémovú a dlhodobú snahu politikov diktovať rozhodnutia sudcom. Pán Kiska sa nespráva ako prezident Slovenska, ale ako veliteľ Guantanáma. Najvyšší súd vydal päť rozsudkov o úžerníckych úrokoch firiem pána Kisku. Komunisti mi nediktovali rozsudky a preto to nedovolím ani pánovi Kiskovi, synovi komunistického pohlavára, ktorý šikanoval a prenasledoval učiteľov za to, že chodili do kostola. Pán Kiska žiaľbohu zatiaľ vždy rozmýšľa iba v rovine úžerníckych úrokov. Nedovolím to ani pánovi Kaliňákovi, bývalému advokátovi iba s asi päťročnou praxou.
3. Z pohľadu, vytvoreného médiami sa už sotva dá nepochybovať o tom, že do výkonu súdnej moci sa zasahuje neprípustným spôsobom. Ako právnik a sudca – myslíte si, že je to naozaj tak?
Pýtam sa v tejto súvislosti, či netreba zrušiť súdy a nechať politikov, aby rozhodovali samy. Harabin sa stal objektívnym katalyzátorom odhaľovania nezákonnosti bez ohľadu na to, čí nezákonnosť prichádza z pravá, alebo zľava. Princíp právneho štátu v členskej krajine EÚ neumožňuje akceptovať, aby predseda najvyššieho súdu bol podriadený ministrovi vnútra, resp. aby plnil jeho pokyny, alebo želania. Namiesto toho, aby v rámci dozoru v prípravnom konaní pán Čižnár okamžite odstránil nezákonnosti okolo politickej inšpekcie, plní politické pokyny ministra vnútra na zakrývanie nezákonnosti a na jej pokračovanie. Som presvedčený, že pán Čižnár bez najmenších pochybnosti vie, že inšpekčná služba pod politikom je nezákonná, ale politická kreácia funkcie generálneho prokurátora mu nedovolí konať podľa práva. Preto ani pán Čižnár nepodpísal dovolanie v kauze prvého policajta, dokonca ani trestný námestník Šufliarsky, ale iba civilný prokurátor Vanek. To hovorí za všetko. Na generálnej prokuratúre už minimálne dva roky do zadu existuje fundovaná právna analýza o tom, že inšpekčná služba pod politikom je nezákonná.