Politicko-personálna korupcia vo výberových konaniach na predsedov krajských súdov
s odkazom na dole pripojené dokumenty poukazujem na „super transparentné výberové konanie na Krajskom súde v Prešove.“
List pána ministra spravodlivosti zo 16. septembra 2014 ma nepresvedčil, že ide o nezávislosť a objektivitu u všetkých členov výberovej komisie. Dovoľujem si v tejto spojitosti iba okrajovo upozorniť na judikatúru Štrasburského súdu ohľadne nezaujatosti sudcov, ktorá v podstate hovorí, že pri rozhodovaní nezávislosť nielen, že musí byť reálna, ale sa tak musí navonok aj javiť. Doslova zdôrazňuje, „že nestrannosť znamená absenciu predsudku alebo zaujatosti. Jej existenciu alebo neexistenciu možno zisťovať podľa subjektívneho prístupu, ktorý spočíva v zistení osobného presvedčenia alebo správania sudcu v konkrétnom prípade a objektívnym prístupom, ktorý znamená zistenie, či tento sudca poskytuje dostatočné záruky na vylúčenie akejkoľvek odôvodnenej pochybnosti v tomto smere. Pri posudzovaní či ide o objektívnu obavu má (môže mať) význam aj zdanie resp. spravodlivosť musí byť nielen vykonávaná, ale musí sa aj zdať, že je vykonávaná. V hre je dôvera, ktorú musia súdy v demokratickej spoločnosti vyvolávať vo verejnosti. Teda každý sudca, u ktorého sa vyskytne zákonný dôvod spočívajúci v obave z nedostatku nestrannosti, musí odstúpiť.“
Zatiaľ neviem prečo sa touto očividnou politicko-personálnou korupciou vo výberových komisiách na predsedov krajských súdov, ktorá je verejne známa minimálne od 3., resp. 18. septembra 2014, nezaoberá Súdna rada, hoci členka Súdnej rady Dr. Fulcová správne upozornila na túto skutočnosť osobitným listom ministra spravodlivosti.
Podľa môjho názoru páni Jaček, Ďurica a dáma IIlčinová, by sa navzájom na predsedov krajských súdov vyberať nemali.
Takáto prax sa nedá považovať za hlásanú otvorenosť v justícií.
V Bratislave 20. októbra 2014 Štefan Harabin
JUDr. Jana Burešová, sudkyňa, Krajský súd Prešov, ul. Hlavná 22, Prešov
Motivačný list a stručná koncepcia riadenia a správy Krajského súdu Prešov
Vážená výberová komisia,
minister spravodlivosti Slovenskej republiky pod č. 41258/2014/23 dňa 30. júla 2014 vyhlásil výberové konanie na funkciu predsedu Krajského súdu v Prešove podľa § 37 zákona č. 757/2004 Z. z.
V prípade úspechu vo výberovom konaní mám záujem vykonávať túto funkciu. Uvedomujem si však, že zloženie výberovej komisie vymenovanej ministrom zrejme nie je vo vzťahu ku všetkým uchádzačom tohto výberového konania objektívne a nestranné.
V tejto súvislosti dávam do pozornosti, že dňa 30.4.2014 sa uskutočnilo výberové konanie na funkciu predsedu Krajského súdu v Trnave, kde do výberovej komisie bol ministrom spravodlivosti vymenovaný doc. JUDr. Ďurica a JUDr. Ilčinová a jediným úspešným kandidátom na funkciu predsedu súdu bol JUDr. Anton Jaček. Vo výberovej komisii na predsedu Krajského súdu v Banskej Bystrici boli ministrom spravodlivosti menovaní JUDr. Jaček a JUDr. Ilčinová a opäť jediným a úspešným uchádzačom na funkciu predsedu Krajského súdu v Banskej Bystrici bol dňa 3.9.2014 doc. JUDr. Ďurica.
Obdobne, vo výberovej komisii sa funkciu predsedu Krajského súdu v Prešove sú ministrom spravodlivosti vymenovaní JUDr. Jaček a doc. JUDr. Ďurica. Ich hlas bude bez akýchkoľvek pochybností patriť uchádzačke, ktorá bola menovaná do výberových komisií na funkciu predsedu Krajského súdu v Banskej Bystrici a Trnave.
Preto sa pokúsim svojim motivačným listom osloviť najmä zvyšných troch členov výberovej komisie, o ktorých hlasy sa uchádzam v prvom rade. Pokiaľ získam hlasy aj ďalších označených členov tejto výberovej komisie, moje predpoklady o ich neobjektivite budú mylné.
Ako justičná čakateľka som nastúpila na Krajský súd v Košiciach dňa 1.9.1988. Na výkon funkcie som bola pridelená na Okresný súd Poprad. Po absolvovaní justičnej skúšky s výsledkom „prospela s vyznamenaním“ som dňa 2.12.1990 bola vymenovaná do funkcie sudcu s pridelením na Okresný súd v Poprade. Od 1.1.1995 do roku 1998 som vykonávala funkciu podpredsedníčky Okresného súdu Poprad. Bola som členkou sudcovskej rady pri Okresnom súde Poprad. Zriaďovala som na Okresnom súde Poprad dedičské oddelenie, exekútorské oddelenie a aktívne som pôsobila pri zaškoľovaní nových zamestnancov pri zriaďovaní Okresného súdu Kežmarok z radov administratívy ( tajomníčky, vedúce kancelárii, asistentky ). V rokoch 2002 – 2003 som bola dočasne pridelená na výkon funkcie sudcu na Krajskom súde v Prešove a dňa 1.8.2007 som bola preložená po úspešnom výberovom konaní na výkon funkcie sudcu na Krajský súd Prešov. Po výberovom konaní v septembri 2009 ma predseda Krajského súdu Prešov vymenoval za predsedníčku senátu a od 1.1.2014 vykonávam funkciu riadiaceho predsedu senátu, ktorú mi určila súčasná predsedníčka súdu. Okrem toho som vykonávala najskôr členku a neskôr predsedníčku prvostupňového a následne aj odvolacieho disciplinárneho senátu pri Najvyššom súde Slovenskej republiky.
Motiváciou na prihlásenie sa do výberového konania na funkciu predsedu Krajského súdu v Prešove je zúročenie mojich skúseností a vedomostí z práce sudcu a súdneho funkcionára pri riadení Krajského súdu Prešov, ktorý donedávna bol na popredných miestach vo všetkých pozitívnych štatistických ukazovateľoch, bol zárukou zákonnosti a spravodlivosti nielen vo vzťahu k verejnosti, účastníkom konania, ale aj vo vzťahu k sudcom a administratívnemu aparátu a ostatným pracovníkom tejto inštitúcie. Mojim motívom na prihlásenie do tohto výberového konania je najmä zabezpečiť nápravu závažných nedostatkov a anomálií vo výkone súdnictva na Krajskom súde v Prešove z obdobia od mája 2011, ktoré trvajú doposiaľ.
Mojou snahou bude, v prípade úspechu vo výberovom konaní, v čo najkratšom čase nadviazať na všetky pozitívne výsledky práce na všetkých úsekoch Krajského súdu Prešov z minulosti a dobudovať tento orgán súdnej moci tak, aby bol schopný plniť všetky úlohy vyplývajúce z Ústavy SR a zákonov. Obdobným spôsobom mienim postupovať aj vo vzťahu k okresným súdom v pôsobnosti Krajského súdu Prešov.
Mojim cieľom je zvýšiť kvalitu vybavovaných vecí, znížiť prieťahy v konaniach a zabezpečiť dodržiavanie ústavných práv účastníkov konania nielen v riadiacich aktoch predsedu súdu, ale aj v rozhodovacej činnosti Krajského súdu Prešov a všetkých okresných súdov v jeho obvode. Odmietam v tejto súvislosti nechávať sa ovplyvňovať predstaviteľmi politického a spoločenského života Mesta Prešov a Prešovského kraja.
Mojou prioritou bude okamžite zabezpečiť, aby pri prerozdeľovaní spisov na Krajskom súde Prešov sa používali technické prostriedky určené ministerstvom (elektronicky) a nie pomôcky vytvorené pracovníčkami, ktoré umožňujú určovať zákonného sudcu podľa subjektívneho vplyvu pracovníčky, vybraného sudcu alebo aj predsedu súdu. Tým sa odstráni existujúci neústavný stav a porušovanie práva účastníka na zákonného sudcu.
Mojou snahou bude prísne rozlišovať medzi prerozdeľovaním vecí a zastupovaním sudcov a sprehľadniť aj inštitút zastupovania v rozvrhu práce.
Budem trvať na zachovaní zákonného senátu vo všetkých veciach od ich nápadu na Krajský súd Prešov až do ich štatistického vybavenia bez ohľadu na predmet odvolacieho konania.
Upravím postavenie tzv. riadiaceho predsedu senátu tak, aby všetky senáty mali len jedného riadiaceho predsedu senátu, aby činnosť senátu navonok, ale aj vo vnútri bola vykonávaná efektívne, čo bude mať pozitívny vplyv na kvalitu ale aj kvantitu vybavovania vecí a zákonnosť vybavovaných vecí.
Pri tvorbe rozvrhu práce a pri jednotlivých zmenách, ktoré bude nutné v priebehu kalendárneho roka vykonať, prerokujem ich s každým, koho sa bude tento riadiaci akt dotýkať a budem akceptovať konštruktívne a logické pripomienky, ktoré nebudú v rozpore so zákonom a Ústavou SR.
Nebudem pri tvorbe rozvrhu práce preferovať priateľské či iné vzťahy a všetky zmeny a dodatky, na rozdiel od súčasnej praxe, predložím na prerokovanie sudcovskej rade.
Budem podporovať zvyšovanie kvalifikácie sudcov vytváraním podmienok na účasť na školeniach, podporovaním realizácie školení v sídle Krajského súdu Prešov. V záujme zvyšovania odbornosti sudcov bude mojim cieľom, aby každý sudca krajského súdu absolvoval dočasné pridelenie na Najvyššom súde Slovenskej republiky alebo stáž na Ústavnom súde Slovenskej republiky a každý sudca okresného súdu dočasné pridelenie na Krajskom súde v Prešove.
Za aktuálnu otázku, ktorú je potrebné vyriešiť v čo najkratšom čase považujem zvolenie predsedu občianskoprávneho kolégia, ktorá funkcia je od roku 2011 neobsadená.
Ihneď je potrebné riešiť alarmujúcu situáciu v obchodnom kolégiu, kde v priebehu niekoľkých týždňov hrozí zánik jedného z dvoch senátov a tým aj obchodného kolégia krajského súdu.
Stabilita trestnoprávneho a správneho kolégia neznamená, že v budúcnosti nenastane krízová situácia obdobná tej, ako na obchodnom úseku. Preto je potrebné ju udržať a snažiť sa aj tieto dve kolégia personálne postupne doplniť.
Ako predsedníčka súdu, pokiaľ budem v tomto výberovom konaní úspešná, nebudem iniciovať zvolávanie zasadnutí kolégií na zaujatie stanovísk, ktoré nie sú v kompetencii týchto orgánov.
Odborné veci týkajúce sa jednotlivých kolégií budem s nimi konzultovať, aby som sa vyhla poskytovaniu neodborných stanovísk orgánom, úradom a účastníkom konania, ktorí o to žiadajú. Nebudem z titulu funkcie predsedu súdu „zjednocovať“ rozhodovaciu činnosť okresných súdov v pôsobnosti kraja.
Od všetkých predsedov kolégií budem vyžadovať aktívne plnenie zákonných povinností, budem žiadať, aby zabezpečili svojim členom všetky dostupné informácie z rozhodovacej a odbornej činnosti Najvyššieho súdu Slovenskej republiky a Ústavného súdu Slovenskej republiky a vo vzťahu k okresným súdom bude povinnosťou predsedu kolégia úzko spolupracovať s predsedami grémií a operatívne riešiť vzniknuté nedostatky na jednotlivých súdoch. Budem dbať na efektívne realizovanie gremiálnych porád.
Zasadím sa o zvýšenie počtu senátov na občianskoprávnom a obchodnom úseku krajského súdu, využívajúc najmä inštitút dočasného pridelenia. Aktívne sa zasadím za doplnenie počtu sudcov.
Rozhodne nebudem podporovať súčasný trend na Krajskom súde Prešov, kedy za predsedov senátov sú vymenovávaní sudcovia bez dostatočnej praxe na odvolacom súde.
Mojim cieľom je nielen poskytnúť sudcom komfort v dostupnosti všetkých informácií potrebných pre rozhodovanie, ale aj dobudovať odborný administratívny aparát, ktorý bude pracovať nielen plynule, ale aj v požadovanej kvalite. Na ten účel bude potrebné zabezpečiť pravidelné vzdelávanie na jednotlivých úsekoch, a to nielen na krajskom súde, ale aj na okresných súdoch, zo spravovacieho poriadku a príslušných ustanovení procesných predpisov. Tieto školenia a aj overovanie znalostí budú vykonávať všetci sudcovia krajského, ale aj okresných súdov.
Budem sa snažiť minimalizovať kumuláciu funkcií administratívneho aparátu zapojeného priamo do výkonu súdnictva a znižovanie počtu takýchto vysokokvalifikovaných odborných pracovníkov na úkor iných pracovných pozícií.
Zasadím sa o čo najrýchlejšie zavedenie moderných technických pomôcok pri prepise hlasového záznamu.
Ako predsedníčka súdu odmietam doteraz realizované praktiky pri manipulácii so spismi a pri nakladaní so spismi bez súhlasu príslušného zákonného sudcu. Rozhodne na môj pokyn sa spisy nebudú, bez zachovania zákonného postupu, poskytovať iným úradom a nebudú sa bez splnenia zákonných dôvodov nachádzať v držbe iných osôb mimo budovy súdu.
Pri realizácii výberových konaní na okresných súdoch nebudem zasahovať do kompetencií predsedov súdov vymenovať výberovú komisiu a sama budem vymenovávať také výberové komisie, ktoré svojim zložením nebudú dávať žiadne možnosti špekulatívneho alebo subjektívneho hodnotenia prihlásených uchádzačov. Rozhodne nebudem podporovať praktiky výberových konaní, ktoré boli medializované, kde úspešní uchádzači boli vopred známi, alebo realizácie výberových konaní bez zákonom splnených podmienok.
Nebudem podporovať, aby rodičia ( sudcovia ) pracovali na jednom pracovisku, či dokonca v jednom kolégiu so svojimi deťmi ( VSÚ ) a už vôbec nebudem za prijímanie do štátnozamestnaneckého pomeru alebo do výkonu práce vo verejnom záujme rodinných príslušníkov bez objektívneho a transparentného výberového konania. Nebudem akceptovať, aby na jednom pracovisku pracovali celé rodiny. Výberové konania budú realizované aj na pozície, kde to zákon striktne nevyžaduje.
Od všetkých zamestnancov budem vyžadovať efektívne využívanie pracovného času. Budem sa aktívne zaujímať o využívanie pracovného času sudcami vykonávajúcimi funkčné povinnosti v domácom prostredí, ako aj o využívanie pridelených pojednávacích dní senátmi a sudcami v celom obvode krajského súdu.
Osobitne budem sledovať plynulosť súdnych konaní v tzv. reštančných veciach, kde v každej takejto veci budem požadovať štvrťročné oznámenie o stave konania a príčinách nerozhodnutia veci. Budem sledovať všetky konania, v ktorých Ústavný súd Slovenskej republiky vyslovil porušenie práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov alebo porušenie iných základných práv a slobôd pri rozhodovacej činnosti Krajského súdu Prešov a okresných súdov v pôsobnosti kraja.
Nebudem súhlasiť s navyšovaním počtu sudcovských miest na súdoch v rámci pôsobnosti Krajského súdu Prešov, ktoré majú problémy so subjektívnymi prieťahmi v konaniach aj napriek tomu, že sú riadne obsadené sudcami, na úkor súdov, ktoré tvoria základňu na čerpanie personálnych zdrojov pre Krajský súd Prešov a súdov, ktoré pracujú plynule aj pri dlhodobom neobsadení sudcami a príslušným administratívnym aparátom.
Pre prípad, že budem úspešnou v tomto výberovom konaní, zameriam sa aj na kontrolu efektívneho vynakladania finančných prostriedkov a vykonanie auditu v tejto oblasti. Všetky prostriedky vynaložené neefektívne a bezúčelne budú v rámci zákonných možností zosobnené, a to nielen mzdové, ale aj ďalšie, vrátane tých, ktoré bude musieť Krajský súd Prešov a okresné súdy vynaložiť za prieťahy v konaní, a porušenie základných práv.
Mojim cieľom je vyžadovať dodržiavanie zásad sudcovskej etiky a to nielen sudcami voči účastníkom konania, ale aj vzájomne medzi sudcami, sudcami a administratívnym aparátom a opačne a najmä zo strany riadiacich funkcionárov súdov voči všetkým pracovníkom súdu, vrátane sudcov.
Je takmer nevyhnutné, aby sa všetci pracovníci, vrátane riadiacich pracovníkov súdov, zdokonaľovali vo svojich písaných prejavoch nielen vo vzťahu k ich obsahu, ale aj ich forme.
Pri riadení súdu v oblasti výkonu súdnictva budem využívať výsledky vnútornej revízie a informácie získané pri vybavovaní sťažností. Budem komunikovať so sudcovskou samosprávou a všetkými zamestnancami súdu. Vyvarujem sa vo vzťahu ku všetkým pracovníkom autoritatívnych spôsobov, nezákonných a prekvapivých úkonov, ku všetkým sudcom a ostatným pracovníkom budem pristupovať rovnako.
Mojim cieľom je vytvárať pri realizácii týchto zmien všetky podmienky pre kľudnú a tvorivú prácu sudcov a administratívneho aparátu.
Moje názory na riadenie súdu sú kolegom na Krajskom súde Prešove známe, nikdy však neboli ani len ako námet na zlepšenie činnosti zo strany vedenia súdu akceptované. Preto tento spôsob riadenia realizujem len vo vlastnom senáte. O tom, že ide o účinné metódy svedčí skutočnosť, že mám o viac ako polovicu nižšie zostatky nevybavených vecí oproti iným kolegom, nemám staré veci a za celú moju sudcovskú prax ani raz Ústavný súd SR vo veciach, kde som bola predsedníčkou senátu nekonštatoval prieťahy v konaní či iné porušenie práv účastníkov konania.
S úctou
V Prešove, dňa 18. septembra 2014
JUDr. Jana BUREŠOVÁ
Kandidáti na členov výberových komisií na výber predsedov súdov:
Kandidáti menovaní ministrom spravodlivosti:
Meno a Priezvisko | Životopis |
prof. JUDr. Pavol Kubíček, CSc. | |
JUDr. Anton Jaček | A. Jaček.pdf |
JUDr. Soňa Zmeková | S. Zmeková.pdf |
doc. JUDr. Milan Ďurica, PhD. | M. Ďurica.pdf |
JUDr. Anna Ilčinová | A. Ilčinová.pdf |
JUDr. Alena Radičová | A. Radičová.pdf |
JUDr. Jozef Maruščák | J. Maruščák.pdf |
JUDr. Janka Gažovičová | J.Gažovičová.pdf |
JUDr. Tibor Kubík | T.Kubík.pdf |
JUDr. Eva Barcajová | E.Barcajová.pdf |
JUDr. Katarína Slováčeková | K.Slováčeková.pdf |
JUDr. Eva Vašková | E.Vašková.pdf |
JUDr. Beáta Čupková | B.Čupková.pdf |
JUDr. Martin Bargel | M.Bargel.pdf |
JUDr. Ivana Nemčeková | I.Nemčeková.pdf |
JUDr. Dagmar Podhorcová | D.Podhorcová.pdf |
JUDr. Roman Greguš | R.Greguš.pdf |
JUDr. Juraj Lehotský | J.Lehotský.pdf |
JUDr. Ing. Ján Gandžala | J.Gandžala.pdf |
JUDr. Viera Bodnárová | V.Bodnárová.pdf |
JUDr. Jozef Vanca | J.Vanca.pdf |
JUDr. Marián Sninský | M.Sninský.pdf |
JUDr. Antónia Kandravá | A.Kandravá.pdf |
JUDr. Ján Hrubala | J.Hrubala.pdf |
JUDr. Daniel Hudák | D.Hudák.pdf |
JUDr. Libor Duľa | L.Duľa.pdf |
JUDr. Imrich Volkai | I Volkai.pdf |
JUDr. Martin Vladik | JUDr. Martin Vladik – životopis.pdf |
JUDr. Daniela Švecová |
JUDr. Daniela Švecová – životopis.pdf |
JUDr. Eva Kyselová | |
JUDr. ĽubošSádovský | Ľ. Sádovský.pdf |
Kandidáti menovaní Súdnou radou SR:
Meno a Priezvisko | Životopis |
JUDr. Juraj Sopoliga | JUDr Juraj Sopoliga.pdf |
JUDr. Igor Burger | JUDr Igor Burger.pdf |
JUDr. Jozef Turza | |
JUDr. Ingrid Doležajová | JUDr Ingrid Doležajová.pdf |
JUDr. Peter Zachar | JUDr Peter Zachar.pdf |
JUDr. Jana Bajánková | JUDr Jana Bajánková.pdf |
JUDr. Dana Bystrianska | JUDr Dana Bystrianská.pdf |
JUDr. Peter Straka | JUDr Peter Straka.pdf |
JUDr. Rudolf Čirč | JUDr Rudolf Čirč.pdf |
JUDr. Jaroslav Chlebovič | JUDr Jaroslav Chlebovič.pdf |
JUDr. Alena Šišková | JUDr Alena Šišková.pdf |
prof. h. c. doc. JUDr. Mária Bujňáková, CSc. | doc JUDr Mária Bujňáková.pdf |
JUDr. Gabriela Šimonová | |
JUDr. Eva Fulcová | |