Quo vadis ústavný súd?
(apríl 2013, Dimenzie, s.20 – 22, Štefan Harabin)
Slovensko sa stalo rajom pre podozrivých z terorizmu, len občania o tom nevedia. Existuje celý rad rozhodnutí, za ktorými cítiť výrazný zápach politickej alebo dokonca finančnolobistickej korupcie.
Ústavný súd Slovenskej republiky, namiesto gratulácií a uznania pri oslavách okrúhleho 20. výročia svojho vzniku, musí čeliť veľmi tvrdej kritike. Treba otvorene povedať, že žiaľ veľmi často oprávnenej. Kritika by však mala smerovať viac do radov politikov ako do tejto inštitúcie, pretože práve politici nedokázali dostatočne sformovať jeden zo základných pilierov právneho štátu. Jednoducho tak ako sa vyvíjajú právne vzťahy v spoločnosti, na dynamicky vývoj dejín musí dokázať včas zareagovať aj justičný systém vrátane ústavného súdu.
Ústavní sudcovia doteraz vybavili viac ako 51-tisíc podaní od občanov, rozhodli vo viacerých mimoriadne významných dôležitých ústavných prípadoch s dosahom na náš každodenný život. Za to im patrí úcta a poďakovanie. Žiaľ, nie vždy sa o prípadoch rozhodovalo rýchlo podľa poradia. Napríklad najdlhšia kauza tzv. interrupcií – umelom prerušení tehotenstva čakala na rozhodnutie šesť rokov. Je preto dôležité položiť si otázku, čo sa vlastne stalo, že ústavný súd kopíruje vnútropolitické súboje? Profesijná kolegialita, konfrontácia právnych názorov, úcta a rešpekt k ústave a právu ustúpili nevraživosti, nenávisti a politickým šarvátkam.
Vytratil sa význam právnej stability
Odpoveď treba hľadať v odvekej túžbe politikov ovládnuť súdnu moc. Pokiaľ sa 1 500 sudcov dá veľmi ťažko čo i len teoreticky ovládať, aby sa podriadili príkazom a zbožným prianiam politikov, z ktorých mnohí sú iba marketingovým produktom silných lobistických skupín, nadnárodných korporácií a domácich finančníkov, trinásť sudcov ústavného súdu sa teoreticky môže ovládnuť oveľa jednoduchšie.
Práve úsilie mať pod absolútnou kontrolou súdnictvo priniesla ústavnému súdu počas 20 rokov také právomoci, že sa stal reálne štvrtým – najvyšším stupňom v rámci všeobecných súdov, hoci podľa základného zákona štátu vôbec nepatrí do tejto sústavy. Môže však rušiť ich rozhodnutia. Konkrétne verdikty niektorých členov ústavného súdu vyvolávajú logické a právne otázniky nielen v odborných kruhoch, ale už aj medzi občanmi. Existuje celý rad rozhodnutí, za ktorými cítiť výrazný zápach politickej alebo dokonca finančno-lobistickej korupcie. Takéto rozhodnutia nemôžu byť predmetom ani len právnej kritiky, respektíve polemiky, pretože z nich nevyplývajú žiadne ústavnoprávne závery. Úplne sa vytratil význam právnej stability a istoty, predvídateľnosti a vymožiteľnosti práva pre občana a právnické osoby.
Darmo ste v súdnom spore úspešný na okresnom, následne odvolacom krajskom súde, alebo dokonca dovolacom najvyššom súde, ak všetko neústavne jedným rozhodnutím zruší ústavný súd. Po verdikte ústavného súdu sa právna istota účastníka stráca s „rýchlosťou blesku“, hoci konanie na všeobecných súdoch môže trvať aj desať rokov. Slovensko je oprávnene na chvoste vymožiteľnosti práva, pretože odvolací alebo dovolací verdikt Najvyššieho súdu SR je právnou zárukou pre účastníkov konania iba do oznámenia verdiktu trojice ústavných sudcov.
Ako príklad kontroverzného rozhodnutia ústavného súdu uvediem prípad Alžírčana, ktorého považovali naši spojenci z NATO za člena teroristickej skupiny. Ústavný súd SR zakázal jeho vydanie, pretože mu hrozilo mučenie, alebo trest smrti. Tieto obavy sa v praxi síce nenaplnili, ale vznikol nebezpečný ústavný verdikt pre bezpečnosť Slovenska a s tým súvisiace finančné zaťaženie. Slovensko sa stalo rajom pre podozrivých z terorizmu, len občania o tom nevedia. Slovensko nemohlo podozrivého vydať a jeho pobyt bol pritom reálnou hrozbou pre celú Európsku úniu. V inom prípade senát ústavného súdu priznal vrahovi nemajetkovú ujmu vo výške polročného platu učiteľa, hoci najvyšší súd rozhodol vo veci v zákonnej lehote a dokonca v predstihu.
Čo je potrebné zmeniť?
Na základe príkladov z praxe je potrebné urobiť reformu ústavného súdu. Plne súhlasím s názorom súčasnej predsedníčky ústavného súdu Ivetty Macejkovej, ktorá sa dožaduje zúženia jeho kompetencií a navýšenia počtu sudcov. Minimálne je potrebné zrušiť postavenie ústavného súdu ako štvrtého stupňa. Musíme sa prísne držať judikatúry a právomocí rozhodnutí Európskeho súdu pre ľudské práva v Štrasburgu (ESĽP). To musí byť prvý krok, druhým je potreba stransparentniť discipli-nárne a tresné konanie vedené voči ústavným sudcom.
„Niektorí sudcovia ústavného súdu sú nad zákonom a rozhodujú svojvoľne:‘
Prípady dopravných nehôd, kde sú podozrivými práve sudcovia ústavného súdu, nesporne dokumentujú, že niektorí sudcovia ústavného súdu sú nad zákonom a rozhodujú nie že neústavne, ale doslova a do písmena svojvoľne. Uvediem príklad Ladislava Orosza a nehodu, pri ktorej sa ešte v roku 2008 vážne zranil človek a podozrivým bol sudca Lajos Mészáros. Nikto sa z nich nemusel zatiaľ disciplinárne ani trestnoprávne zodpovedať, napriek podozreniam. Všetci sudcovia všeobecných súdov sú pritom disciplinárne postihnuteľní a môže byť vedené proti nim trestné stíhanie po súhlase ústavného súdu. Treba zvoliť taký ústavný mechanizmus, aby ústavní sudcova nerozhodovali o svojich kolegoch z pléna, ale zároveň neboli vystavení teoretickému šikanovaniu zo strany polície, alebo prokuratúry, ktoré sa môžu dostať pod vplyv ambicióznych politikov, ktorí sa v politickom boji neštítia zneužívať nástroje trestného práva.
Pomôcť môže aj súdna rada
Dôležitým bodom je samotný výber, voľba ústavných sudcov a rozhodovanie o námietkach účastníkov. Je otázne, či kritériá, ktoré sa kladú na kandidáta ústavného sudcu, nie sú mierne povedané iba politické. V EÚ nie je normálne, aby talár ústavného sudcu obliekol právoplatne odsúdený právnik za úmyselné neplatenie daní. Toto bol skutočný dôvod, prečo som sa nezúčastnil slávnostných osláv ústavného súdu, hoci si väčšinu ústavných sudcov vysoko vážim. Pre právnické profesie platí tzv. nulová tolerancia. Nemohol by sa stať sudcom, advokátom, notárom, exekútorom či policajtom, ale sudcom ústavného súdu, stojaceho na vrchole justičnej pyramídy, sa dnes stať môže. Pre právnika, ktorý pracoval ako politruk v bývalom Zväze pre spoluprácu s armádou (Zväzarm) a poskytoval rady v podnikoch a na družstvách, je síce pekné, aby „na politicky bohatú“ kariéru skončil na ústavnom súde, ale určite to nie je dobré pre štát a právny systém vychádzajúci z ústavy. Rovnako sa dá vymyslieť aj iná politická trafika pre dosluhujúcich poslancov, keďže hlava štátu má veľmi malú možnosť výberu. Zvlášť, ak je tu tlak a obava zo znefunkčnenia ústavného súdu.
Asi najvhodnejšie by bolo, ak by kandidátov na post ústavných sudcov, ale napríklad aj na funkciu generálneho prokurátora, volila súdna rada, prípadne prokurátorská rada a následne ich predložila prezidentovi republiky. V súdnej rade doteraz pri žiadnom hlasovaní, ani len v polohe podozrenia, nebola zaznamenaná korupcia. Pokiaľ súdna rada môže vyberať sudcu do Štrasburgu, Luxemburgu a na najvyšší súd, prečo by nemala vyberať aj na ústavný súd? Súdna rada by určite nevybrala daňových podvodníkov, politikov, prípadne právnikov s minimálnou praxou na družstve.
Nové mechanizmy
Ústavný súd by mal byť doménou a fórom pre profesorov práva a sudcov, prípadne prokurátorov, advokátov s viac ako 30-ročnou praxou. Mal by zostať však zatvorený pre politikov a „služobníčkov“ politických strán. Jeho rozhodovanie nesmie mať príchuť pozadia svojich politických priateľov z minulosti. Musí vždy stáť výlučne na ľudských právach a ústave. Rovnako v prípade námietok voči ústavným sudcom by stálo za úvahu zaviesť mechanizmus, ktorý by napríklad umožnil prezidentovi dočasne povolať napríklad bývalých ústavných sudcov, z ktorých by sa vylosoval námietkový, alebo riadny senát. Takisto by sme mohli viac využívať bývalých sudcov aj vo výnimočných prípadoch, napríklad v súčasnosti pri lavíne exekúcií, aby sme nemuseli za dlhé súdne konania platiť ESĽP. Prípadne sa zaoberať myšlienkou inštitútu náhradných sudcov, ako je to v Európskom súde pre ľudské práva. Ide o neplatenú funkciu. O námietkach voči ústavným sudcom by mohol rozhodovať napríklad aj najvyšší súd. Je veľmi veľa právnych možností, ktoré sa dajú prevziať z demokratických a právnych štátov. Všetky tieto zmeny musia mať jedno spoločné musia byť výsledkom širokej, v prvom rade odbornej diskusie, a nie šité niekomu na mieru. História 20 rokov existencie ústavného súdu je, žiaľ, jasným príkladom toho, že ústavný súd sa nestal pilierom pre stabilizáciu právneho poriadku, právnej istoty, predvídateľnosti a vymožiteľnosti práva.